Traian Vuia

Traian Vuia (nas. 17 august 1872, Bujoru, comitatul Caraș-Severin, Austro-Ungaria; dec. 3 septembrie 1950, București, România) a fost un inventator român, pionier al aviației mondiale. Pe data de 18 martie 1906 el a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul.Traian Vuia (n. 17 august 1872, Bujoru, comitatul Caraș-Severin, Austro-Ungaria; d. 3 septembrie 1950, București, România) a fost un inventator român, pionier al aviației mondiale. Pe data de 18 martie 1906 el a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul.

Traian Vuia s-a născut în 1872 la Surducu Mic în comitatul Caraș-Severin, Austro-Ungaria. Părinții săi au fost preotul Simion Popescu și Ana Vuia. A urmat cursurile primare la Bujor (azi Traian Vuia) și Făget. Între 1884 și 1892, urmează liceul la Lugoj. Aici petrece mult timp în mijlocul familiei lui Coriolan Brediceanu, care-l va sfătui, ajuta și încuraja mai târziu în cariera sa.

Vuia dovedește de când urma cursurile primare, și apoi secundare, o atracție irezistibilă și o predilecție pentru mecanica aplicată.La zece ani asistă la primele manifestări cu caracter aviatic, iar micul Vuia dezvoltă o pasiune pentru zmeie. El urmărește atent detaliile lor și încearcă să construiască altele mai perfecționate. Ajuns la liceu, Vuia își însușește noțiuni de fizică și mecanică și nu se mai mulțumește să construiască zmeie ci încearcă să explice ce se petrece în jurul aparatului, forțele care acționează la lansarea și menținerea lui în aer, condițiile de echilibru, etc.

După absolvirea bacalaureatului în 1892, Vuia pleacă la Budapesta pentru a se înscrie la Politehnică. A urmat pentru un an cursurile Politehnicii, secția mecanică, la seral. Neavând destui bani, se va înscrie la Drept și va practica în birouri de avocatură din Banat pentru a-și putea asigura mijloacele de trai. Astfel o bună parte din studenția lui Vuia este deviată de la adevăratele lui aspirații și aptitudini. Tânărul reușește însă și în domeniul științelor juridice. La 6 mai 1901, Traian Vuia își ia doctoratul în Științe Juridice cu teza: „Militarism și industrialism, regimul de Status și contractus”.

După terminarea facultății Traian Vuia se întoarce la Lugoj. Aici continuă să studieze problema zborului uman și începe să-și construiască primul aparat de zbor, pe care-l numește aeroplan-automobil. Din cauza lipsurilor financiare, nu reușește să-și ducă la capăt proiectul și decide în schimb să plece la Paris, în iulie 1902. Vuia spera că aici va găsi pe cineva interesat să-i finanțeze proiectul, mai ales a pasionaților de aerostate însă s-a lovit de mult scepticism asupra ideii că o mașină zburătoare cu o densitate mai mare decât cea a aerului ar putea zbura. Vuia merge la Victor Tatin[1], un cunoscut teoretician care construise în 1879 un model experimental de aeroplan. Tatin este imediat interesat de proiect dar încearcă și să-l convingă pe Vuia că nu este nimic de făcut pentru că-i lipsește un motor adecvat și este instabil. Vuia însă continuă să-și promoveze proiectul și-l trimite Academiei de Științe de la Paris pe 16 februarie, 1903, prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul cât și procedura de decolare. Academia îi respinge proiectul cu motivația că ar fi prea utopic, cu mențiunea că:

Problema zborului cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată și nu este decât un vis.

În ciuda acestor obstacole, Vuia nu renunță la proiect și se înscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903 și publicat pe 16 octombrie 1903. Invenția brevetată se numește aeroplan automobil.

                                                                                                                    sursa: Wikipedia

VUIA 1

În ziua de 1 iulie 1902, el sosea la Paris, aducând în bagajele sale proiectul unui original „aeroplan-automobil”, conceput în perioada studen?iei, ?i macheta aferenta, realizata pe parcursul ultimelor douasprezece luni. În iarna lui 1902/1903, Vuia începe construc?ia aparatului, perfec?ionând pâna în minime detalii planurile originale la care lucrase cu un an înainte la Lugoj. Se love?te din nou de probleme de natura financiara, dar reu?e?te sa le depa?easca, ajutat ?i de mentorul sau Coriolan Brediceanu. În toamna lui 1904 începe sa-?i construiasca ?i un motor, tot inven?ie personala. În 1904 ob?ine un brevet pentru aceasta inven?ie în Marea Britanie. Întreaga parte mecanica e terminata în februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, dupa ce i se monteaza motorul, ?i este numit Vuia I, poreclit Liliacul, din cauza formei sale. Avea prevazuta o greutate totala de 250 kg, o suprafa?a de sus?inere de 14 m² ?i un motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, ca pe un automobil, cu aripile demontate, pentru a capata experien?a în manevrarea lui.

Pe 18 martie 1906 la Montesson, lânga Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima data. Dupa o accelera?ie pe o distan?a de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înal?ime de aproape un metru, pe o distan?a de 12 m, dupa care elicele s-au oprit ?i avionul a aterizat.

Multe ziare din Fran?a, Statele Unite ?i Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie ?i aterizare. De atunci a fost scoasa în eviden?a ?i propagata ideea ca Vuia a reu?it cu aparatul sau sa decoleze de pe o suprafa?a plata, folosind numai mijloace proprii, „la bord”, fara „ajutor extern” (panta, cale ferata, catapulta, etc.). Totu?i, au fost ?i mai exista multe contradic?ii ?i dezbatere asupra defini?iei de primul aeroplan.

În continuare va mai breveta ?i construi diferite inven?ii, spre exemplu un generator de abur în 1925, sau doua elicoptere între 1918 ?i 1922. La 3 septembrie 1950 se stinge din via?a la Bucure?ti, fiind înhumat în cimitirul Bellu.

A fost ales membru de onoare al Academiei române, pe 27 mai 1946.

Este înmormântat la cimitirul Bellu din Bucure?ti.

Astazi Aeroportul Interna?ional Timi?oara îi poarta numele.

sursa: www.wikipedia.org

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *