GHEORGHE PANCULESCU

Gheorghe Pănculescu (nas. 1844 – dec. 1924) a fost un inginer român născut în Vălenii de Munte, județul Prahova. Este cunoscut pentru invențiile sale din domeniul rezistenței materialelor, inovație aplicată în construcția căii ferate Ploiești – Predeal.La o cautare dupa „Turnul Eiffel”, numarul acestora urca la 62.700. Putina lume stie ca intre simbolul Parisului si romanul Panculescu exista o stransa legatura.

Adica primul nu ar fi existat in aceasta forma daca al doilea nu s-ar fi intalnit cu Alexandre Gustave Eiffel, „parintele” turnului. Turnul din capitala Frantei, care atrage anual mii de turisti, a fost realizat dupa o tehnologie descoperita de inginerul roman Gheorghe Panculescu.

Structura a fost construita in 1887-1889 din otel produs la Resita, in Romania, pe unele nituri fiind stantat „Resita, Romania”. Turnul Eiffel mai are in compozitie otel de la furnalul din Govajdia, localitatea Ghelar din judetul Hunedoara.

upa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich, inginerul Gheorghe Panculescu ajunge sa lucreze in cadrul Companiei Eiffel la recomandarea marelui poet Vasile Alecsandri.

In 1878, Panculescu revine in Romania pentru a construi calea ferata Bucuresti – Predeal. In acea perioada, inginerul inventeaza un sistem de imbinare a traverselor de cale ferata, care avea sa revolutioneze constructiile metalice.

Datorita metodei de montare a sinei pe traverse in afara spatiului caii ferate, Panculescu a reusit sa termine lucrarea concesionata in mai putin deun an, desi termenul era de aproape cinci ani.

Impresionat de proiectul inginerului roman, Alexandre Gustave Eiffel se deplaseaza special la Valenii de Munte pentru a-l intalni pe Panculescu, cel care avea sa devina inspectorul general al Cailor Ferate Romane.

Eiffel a vrut sa vada tehnologia folosita de acesta la montarea caii ferate. In 1879, in casa unde se afla acum Muzeul „Nicolae Iorga”, francezul a fost gazduit de Panculescu si a fost impresionat de geniul romanului. Aici, Eiffel i-a vorbit gazdei despre proiectul sau, inaltarea unui turn iesit din comun, la Paris, pentru Expozitia Universala din 1889.

Impreuna au discutat despre adaptarea tehnicii la constructia turnului, folosind subansamble metalice, confectionate la sol si asamblate dupa aceea, pe masura ce se inalta lucrarea.

In studiul intitulat „Comunication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat in 1887, celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza ca turnul care ii poarta numele nu s-ar fi putut construi daca nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosita de inginerul roman Gheorghe Panculescu la constructia tronsonului de cale ferata Bucuresti – Predeal.

Din pacate, numele romanului este mult mai cunoscut in Franta decat in tara unde s-a nascut.

Turnul Eiffel a fost construit pe Champ-de-Mars, in centrul Parisului, intre 1887 si 1889 pentru a servi drept arc de intrare la Expozitia Universala (1889), un targ mondial ce sarbatorea centenarul Revolutiei franceze.

A fost proiectat de catre Gustave Eiffel, arhitectul care a proiectat si structura Statuii Libertatii, care fusese recent ridicata in portul New York.

Turnul are 300 m inaltime, excluzand antena din varf, ce mai adauga 20 de metri, si o greutate de peste 10.000 de tone.

Turnul Eiffel a fost cea mai inalta structura construita de om pana la finalizarea cladirii  Chryslerdin New York, in anul 1930. Intretinerea turnului include 50 de tone de vopsea maro inchis, la fiecare 7 ani.

Depinzand de temperatura aerului, Turnul Eiffel isi schimba inaltimea cu cativa centimetri ca urmare a contractiei si dilatarii aliajului de metale.

A fost cat pe ce sa fie demolat atunci cand contractul de inchiriere al terenului pe care a fost construit, incheiat pentru Expozitia Internationala pe termen de 20 de ani, a expirat in 1909.

A fost insa salvat datorita rolului sau important in telecomunicarii. In prezent, Turnul Eiffel este una dintre principale atractii turistice din lume.

Sursa: ziare.com

3 răspunsuri la GHEORGHE PANCULESCU

  • cri-cri spune:

    nu contest ca sunt multi romani care au avut contributzii la stiintza/tehnica etc…dar de multe ori, se supraliciteaza…

    am auzit si eu basmul asta cu otelul de la resitza cum ca ar fi fost folosit la turnul Eifel. Am si motive personale pt care initial cind am auzit asta, m-am simtit f. mindru…problema e ca asta e o manipulare…otelul de la resitza nu a fost foloit la acest turn, asa cum mi se pare o imposibilitate ca nituri, alegedly fabricated in 1887-1889, sa fi fost markate Resita/Romania…motivul simplu e ca Romania anului 1889 nu cuprindea Banatul. Posibil sa fi fost folosit la ceva reparatzii ulterioare…

    anyway, ideea e sa nu ne mai imbatam cu apa rece…pina sa te mindresti cu ce o fi sa te mindresti despre natzia asta, fa o cercetare amanuntita (nu bazat pe wikipedia), dar uita-te si in curtea vecinului…stiu natzii de 4 ori mai mici decit cea romana care au dat zeci de laureatzi de premiu Nobel si au intradevar contributii notabile …in acest context, contributiile romanilor (si aici trebuie excluse cele facute in tari straine, pt ca NU REFLECTA capaciattea natiei de a produce EXCELENTA) sunt INFIME.

    asa ca, hai sa nu ne mai laudam cu berica si mititelu in mina ce grozavi suntem, hai sa punem mina la munca si sa facem ceva cu care eventual, vreun urmas patriot sa aibe cu ce sa se laude cind se refera la romanii anului 2011!

    • patriotii spune:

      n-am vazut personal stanta ca sa confirm articolul asta, insa nu despre stanta era vorba, ci despre contributia lui Panculescu la turnul Eiffel si asta o confirma alte articole si dovezi istorice…cat despre indemnuri si observatii … ma abtin sa comentez, caci n-am diplomatia necesara de a nu intra in polemica la astfel de comentarii!

  • Salutare. Am citit si alte informatii despre acest subiect insa n-am gasit nicaieri asa concentrata informatia si prezentata obiectiv, cel putin asta e parerea mea. Poate ca nu toti sunt de acord cu mine, insa eu va felicit si va incurajez sa continuati tot asa. Multa bafta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *